Best resultat

Best resultat av behandlingen

Ryggtavle

Akuttfasen (hatt symptomer i 1-3 uker)

Bruk av is

Hvis du blir anbefalt å bruke is i den innledende fasen av behandlingen, vennligst følg disse instruksjonene:

En gelè ispose kan kjøpes hos oss på klinikken eller på enkelte apotek, men en pose frosne erter eller lignende fungerer også bra. De som har ømfintlig hud kan legge et meget tynt håndkle under isposen. Isen kan være på i 15-20 minutter og ikke lenger! Ta pause en time før du legger på igjen, vanligvis 4-5 ganger pr. dag. Du kan bruke is mens du ligger nede, sitter eller står, men prøv å bruke denne tiden som en mulighet til å gi kroppen en pause. Når du har fjernet isen, prøv å gå en kort tur på 5-20 minutter, avhengig av om du får vondt av å gå. I den akutte fasen er det bedre å gå flere korte turer på 5-10 minutter enn å overdrive og forverre problemet.

Hvile

Det er viktig å tenke på at hvis du ikke avlaster/ hviler ryggen innimellom, så vil akuttfasen ta mye lengre tid å korrigere. Å legge seg i sengen eller på golvet 10-30 minutter istedenfor å sitte i sofaen hjelper å avlaste den nederste delen av ryggen. Dette kombinert med å gå korte turer vil hjelpe mye med å fremme resultatene så rask som mulig.

Korte turer/ bevegelse

Det er bra å holde kroppen i bevegelse, også i akutt fasen. Noen ganger er det bedre å holde seg til flere korte turer hvis tilstanden blir forverret av å gå langt. Det går også an å bare gå rundt i huset i 5-10 minutter hvis man ikke klarer å gå ute. Det viktigste er at man veksler mye – gjerne mellom å gå, ligge og sitte. Det er som regel bra å sitte så lite som mulig. Noen ganger kan det hjelpe å bevege lett på kroppen, eller bare jobbe lett igjennom alle bevegelser, men unngå å tøye hardt eller strekke for mye på de involverte musklene og leddene. Bare ha som mål å forsiktig bevege det irriterte området og resten av kroppen regelmessig – for å minske muskelstivhet og får bevegelighet i leddene.

Mosjon

Som en generell regel bør man være forsiktig med mosjon i den akutte fasen da dette kan forverre problemet. Derfor anbefaler vi å begrense det til å gå turer i begynnelsen (hvis ikke annet blir anbefalt av kiropraktoren). Snakk med din kiropraktor før du begynner med en ny treningsform eller fortsetter med din ”vanlige” trening i starten av behandlingen for å forsikre deg om at det er uproblematisk.  Diskuter med kiropraktor hvilken trening som vil hjelpe deg og hva du bør unngå.

Gode råd til både akutt og langvarig/ kronisk fase

Søvn

Søvnposisjoner, madrasser og puter er svært viktig å vurdere. Sov på en god madrass, verken for hard eller for myk, men fast nok til å holde kroppen i en vannrett stilling. Den bør samtidig være myk nok til at skuldre, hofter, osv vil falle ned i madrassen, men fortsatt ha støtte. Sov på ryggen – eller på siden med nakken i en nøytral posisjon (ikke fremoverbøyd) og bena lett bøyd. Unngå å sove på magen fordi denne type vridning forverrer alle nakkeplager. Puten skal verken være for høy eller for lav. Den ideelle pute er en som støtter bakhodet slik at nakken blir i en rett linje med resten av ryggraden. Unngå å sove på to puter og ligg aldri på sofaen med hodet på armlenet. En spesiell cervikalpute kan være effektiv for noen. Snakk med kiropraktoren om dette. Reis deg fra sengen ved å snu deg på siden, sving deretter bena ned fra sengen og kom deg i en sittende posisjon ved å bruke armene. Dette reduserer belastningen på ryggen.

Sittestillingen

Unngå å sitte i lange perioder. Sitt gjerne på et fast underlag med støtte i korsryggen. Det er en veldig god vane å stå opp og gå eller bevege seg 5 minutter minst en gang hver 30-45 minutt. Spesielt i akutt fase av behandlingen, er det viktig å fokusere på bevegelse og variasjon gjennom dagen for å oppnå optimale resultater.

Løfting

Det er åpenbart best å begrense løftingen du må gjøre i begynnelsen av behandlingsperioden. Vær forsiktig – ikke bøy fra livet! Når du må løfte, hold ryggen rett og bøy knærne for å la bena ta belastningen og redusere belastningen på korsryggen. Hold det du løfter så nær kroppen som mulig.

Diett

Både i den akutte fasen og når man har hatt langvarige plager er det ofte irritasjon – noen ganger betennelser – rundt de involverte områdene. Det er viktig å endre kostholdet til noe som er mindre provoserende for ikke å forlenge problemet.

Du må også vurdere om et provoserende kosthold kan være en medvirkende årsak til ryggproblematikken. Inflammatoriske matvarer er: hvitt mel, sukker, koffein, alkohol og korn hos en del mennesker. Ikke-inflammatoriske matvarer er: frukt, grønnsaker, mager protein og sunt fett fra avokado, små mengder nøtter, olivenolje og fiskeolje. Vann er svært viktig for å skylle ut giftstoffer som akkumuleres i et område med betennelse. Det er også viktig å hjelpe helingsprosessen ved å drikke 2 eller flere liter vann om dagen. Legg sitron eller lime i vannet for å gi den en alkalisk (basisk) balanse. Dette hjelper også veldig mye å redusere betennelser! Tenk også at dehydrering er en vesentlig årsak til muskelsmerter og stivhet, hodepine, mangel på energi og tidlig aldring.

Mange har store mangler på mineral- og vitaminbalansen i kroppen som et resultat av for lite friske, rå grønnsaker (spesielt grønne salatblader!) i maten. Kroppen kan ikke reparere seg selv uten tilstrekkelig med byggesteiner til å gjøre det. Prøv å inkluderer så mye friske, rå grønnsaker og frukt i kostholdet som du kan. Et godt tips er å blande to store håndfuller spinat med 2-3 frukter du liker og litt vann for å lage en grønn smoothie. Dette er en fantastisk måte å starte dagen på og du får i deg viktig næring.

Selvbehandling(!)

Aldri – noen gang – prøv å ”justere” egen ryggrad. Å ”knekke” eller manipulere leddene selv er farlig. Du forårsaker skade på leddene rundt subluksasjonen og gjør at det vil ta mye lengre tid for kiropraktoren å korrigere feilstillingen i ryggen eller nakken.

Kurs

Det er viktig at alle våre nye pasienter blir med på vårt informasjonskurs. Dette kurset gis til alle pasienter i den første fasen av deres behandling. Det vil gi deg all informasjon du trenger om hvordan kiropraktikk fungerer og råd som kan hjelpe deg på vei tilbake til god helse. Vi snakker om hvilke skritt du selv må ta for å bli bedre og hvordan du raskest får resultater. Vi ser at de pasienter som tar  informasjonskursene får mye bedre resultater og de opprettholder sine resultater mye mer effektivt.

Du er alltid velkommen til å ta med venner eller familie som er interessert i å forbedre sin rygg og generelle helse.

Skien

Langbrygga 1
3724 Skien
Tel: 35519880

Porsgrunn

Gamle Breviksveg 110
3940 Porsgrunn
Tlf: 35 51 98 80 / 906 18 861